torsdag, november 30, 2006

Tröskelintervaller, 3x2000m

Stressade in ett tröskelintervallpass innan dagens kundbesök. 3x2000m med 60 sekunder ståvila. Tyvärr hade jag inte hunnit programmera Forerunnern till just detta pass, så jag sprang på vanlig klocka med manuella laps.

Tempot på intervallerna blev 3:52, 53, 55. Dock måste jag lära mig att hålla mig i skinnet! Pulsen på tredje intervallen är för hög; ~180/183 medan den absolut borde ligga på max 180. Jag vill absolut skärpa mig på detta, men det är ju i stunden så kul att springa lite för fort.

Den höga pulsen på tredje intervallen oroar mig lite inför Sylvesterloppet, där jag har som målsättning att springa 10k på 38:30 (3:51/km). För att klara det borde väl pulsen vara lägre på femte och sjätte kilometern, dessutom med vila mellan intervallerna? Kanske formtoppning/adrenalin på tävling / reducerad mängd sista veckan gör hela skillnaden?

Med upp- och nedjogg slutar passet på 8.5 km. Passet avslutades med 20 minuter stretch. Detaljer finns på Motionbased.

2 kommentarer:

Malmö till Jordanien sa...

Hej!
Har läst din blogg ett tag nu men såg idag att du använder din GF305 för intervaller. Jag har en likadan och testade detta häromdagen, men tyckte inte att det var så bra; jag såg ju inte hur långt det var kvar! Eller är detta bara en inställningsgrej?

Mvh
Mike

Henrik Hallberg sa...

Jag vet faktiskt inte om du kan visa hur långt det är kvar. Jag har själv inte kommit tillrätta med vilka siffror jag vill visa under intervallträning, men om man går på distans är ju ett alternativ att visa hur långt man sprungit på innevarande varv (intervall). Samma sak kan man ju göra med tid.

Experimentera lite med vilken data du vill visa på skärmen. Själv tänker jag konfigurera upp min GF305:a med en skärm för distansträning, en för intervallträning och en för tävling.