lördag, januari 06, 2007

Nyläst: Zahiren och Three Men in a Boat

"Tack vare" en förkylning har jag varit hemma från jobbet ett par dagar i veckan och haft lite extra tid att läsa. Två snabblästa böcker har jag hunnit avverka sedan nyår vilket inte är så illa.

Zahiren - Paulo Coelho
Jag har tidigare läst Alkemisten av samme författare och tyckte att den var helt OK, sådär lite lagom filosofisk kvällsläsning. Det jag inte riktigt gillade med Alkemisten var en viss övertydlighet i budskapet och tyvärr måste jag säga att Zahiren var sju resor värre. Jag tyckte även att handlingen var ganska tjatig, så detta var ingen bok för mig.

Något positivt då? Tja, jag lärde mig ett intressant ord (zahir) och i boken fanns ett par intressanta sidor om stammar och det mänskliga beteendet i relation till desamma, men inget jag tänker läsa om boken för.

Three Men in a Boat - Jerome K Jerome
Denna klassiker från 1889 var egentligen tänkt som en reseskildring utmed Thames med några humoristiska inslag insprängda. Resan beskrivs på ett rikt sätt, men dessa delar skulle jag lika gärna kunna varit utan. De komiska inslagen i boken gör dock att detta är en av de roligaste böcker jag har läst. Flera passager fick mig att skratta så tårarna sprutade och den tidlösa humorn skvallrar verkligen inte om bokens ålder.

Den episkt sarkastiska humorn påminner mig en hel del om vår svenske Richard Fuchs och till detta passar ju den brittiska engelskan som handen i handsken! Med sina 150 sidor läser man igenom boken på några timmar och det är väl värt tiden.

Inga kommentarer: