lördag, januari 06, 2007

Nyläst: Ultramarathon Man

Ultramarathon man - Dean Karnazes
Dean Karnazes är en amerikansk ultralöpare som fått en hel del mediafokus i USA, åtminstone mätt i ultralöpar-termer. I sin bok "Ultramarathon Man" berättar han om hur han kom att börja springa, återger några av de ultralopp han genomfört och delar med sig av sin filosofi kring löpningen.

Boken känns i första hand skriven för icke-löpare, detta stör dock inte mig. Läsaren får bland annat följa med Dean genom hans första Western State 100 och hans marathon på sydpolen. WS100-loppet är väl beskrivet och det var med spänning jag bläddrade mig fram till mållinjen. Tyvärr beskrivs loppen ganska enformigt och det hinner nästan bli lite tjatigt på slutet. Som löpare tycker jag absolut att boken är läsvärd, hade jag inte själv varit löpare är det inte omöjligt att jag hade tyckt annorlunda.

Inga kommentarer: