lördag, december 16, 2006

Spansk DT x 2

Hemma från Spanien igen, måste dock säga att vädret var en besvikelse - några grader varmare, men ungefär lika mulet och regnigt!

Nåväl, två pass klämde jag in under min korta vistelse. Onsdagkvällen blev det ett distanspass innan det var dags att äta representationsmiddag. 7.8 km i 4:40-tempo och puls 156/165! Benen var verkligen glada att få slippa tightsen. Jag sprang utmed den stenlagda strandpromenaden i La Linéa, vid gränsen till Gibraltar. Tyvärr fick GF305:an krupp, så det bidde ingen Motionbased på denna.

Dagen efter hade vi möten fram till sex, varefter vi tog en taxi till Malaga för att sova nära hotellet (hemresa fredag 07:55, skönt att kunna vara nästan på flygplatsen). Tröskelintervaller stod på schemat men jag hade ingen aning om vart jag skulle ta vägen. Ingen karta fanns att finna och den långa kön till receptionen gjorde att jag gav mig ut på vinst eller förlust.

Hotellet vi bodde vid omgärdades av två motorvägar, så jag sprand mellan dem in mot vad som borde vara sta'n. Löpningen var njutbar och jag sprang i egna tankar för att helt plötsligt titta upp och konstatera att jag var i en park, omgärdad med nedklottrade väggar och större samlingar unga män med säckiga kläder och halsdukar runt huvudet. Här någonstans bestämde jag mig för att uppvärmningen var tillräcklig och inledde min första intervall i riktning tillbaka till hotellet. Förmodligen var dessa unga herrar ganska harmlösa, men det kändes dumt att chansa!

Tillbaka vid hotellet fann jag en slinga på 800 m runt ett kvarter. Några varv in, på fjärde intervallen, blev jag dock hundjagad i ytterdelen av rundan vilket på ett komiskt sätt syns på pulskurvan vid 5.5 km. Jag fick korta ner slingan ytterligare lite för att slippa hunden och hade härefter svårt att få ner pulsen igen med sänkt tempo som följd. Att springa mellan två hårt trafikerade motorvägar hjälpte säkert inte heller!

Nåväl, passet blev 7x1000m med 30 sek joggvila. Denna gången höll jag, undantaget hundjagandet, en puls runt 180 och lät farten bestämmas av pulsen så kilometertiderna blev ojämna 3:58,52,53,57,4:02,02,08. Detaljer till detta annorlunda men sköna pass finns på Motionbased.

Inga kommentarer: