söndag, april 22, 2007

Lerumsloppet: 39:12 (PB)

Sluttid: 39:12, PB med blygsamma 3 sekunder. Det finns mer att hämta vid Växjöloppet. Jag hoppas då på lite smartare vägval och tillsammans med lite mindre backar tar jag sikte på 38:30.

Km-tider från GF305:an (som visade total sträcka på 10170 m):
1: 3:47
2: 3:45
3: 3:52
4: 3:54
5: 4:23 <- 19:40
6: 4:08
7: 3:50
8: 3:49
9: 3:41
10: 3:33
("sista 170 m": 31 sek)

Efter att ha tagit gräddfilen (efteranmälning) vid nummerlappsutdelningen inleddes en timmes väntan på start. Stötte ganska snabbt på G-man och Grobert varefter diverse pulsare och icke-pulsare slöt upp. Hann säga hej till både Lerumslöparn och Rullrik1 innan start.

Joggade upploppsrakan tillsammans med Grobert för lite uppvärmning och taktiksnack. Värdret tillät shorts, men nog var det åt det kallare hållet när man inte var i rörelse. Hamnade till slut i sjätte/sjunde startled och inväntade starten.

Kom iväg bra, om än något kall. Det var ganska trångt och buffligt första kilometern men med lite adrenalin gick den ändå på 3:47. Andra kilometern blev det lite mindre trångt och jag zick-zackade mig lungt fram mellan ryggarna i motvinden.

Blev muntert påhejad av G-man och Lerumslöparen vid 2½, trots en ganska lugn andning sparade jag på krafterna och belönade deras insats endast med en snabb tumme upp.

Kom in i ett lite småknixigt område med en nybyggd rondell och ett par skapa svängar innan uppförsbackarna började. Slog av ordentligt på takten och höll runt 4:25 under det drygt en kilometer långa backpartiet. Fokuserade på att hålla en lugn och jämn takt för att inte stumna, vilket funkade alldeles utmärkt.

Kom över krönet och hörde att mina medlöpare var bra mycket tröttare än mig. Körde ett par hundra meter i lite lugnare 4:10-takt innan jag åter drog på farten.

Höll bra fart i nedförsbackarna, men de uppförspartier som fanns var mentalt ganska tuffa, hade nog räknat med flackt eller helt medlut sista kilometrarna, så det var mer överaskande än något annat. Insåg vid passering av åtta att jag skulle tvingas ligga på för att sätta PB.

Vid passering av nio började jag sista kraftansamlingen och ökade vidare. Låg i ryggen på en Solviking-löpare som jag slet mig förbi med några hundra meter kvar, uppmuntrande påhejad av hustrun, G-man och Lerumslöparn. En löpare kom ikapp som med hjälp av smart vägval och ett vikingaskri lyckades dra sig förbi och komma före mig med någon meter i mål.

Flåsade ner och mötte upp hustrun och pulsgänget innan det blev dags för trevligt eftersnack.

Inga kommentarer: